Näköislehti löytyy verkkolehdestä
Yritykset8.11.2023 13:30

Dinair jatkaa kasvuaan

Vuosi 2022 oli ilmanvaihtolaitteistojen pussisuodattimia valmistavan yrityksen ennätysvuosi.

Lumimarja Tirronen

AFF-konserniin kuuluva Dinair Clean Air Oy on ollut Iitin suurin yhteisöveronmaksaja jo monta vuotta. Verovuonna 2022 Dinair tahkosi verotettavaa tuloa noin 1,74 miljoonaa euroa. Yhteisöveroa yhtiö maksoi 351 332 euroa.

Marraskuussa 1979 perustetun Dinairin juuret ovat Orimattilassa. Alun perin yrityksen nimi oli Vaihtoilma Oy.

Haltonin omistuksessa yritys oli vuosina 2003-2015, ja Halton siirsi tuotannon vuonna 2013 Kausalaan.

Halton myi Halton Clean Airin ruotsalaiselle Dinair-konsernille vuonna 2015. Marraskuussa 2016 Dinair-konserni myytiin AAF-konsernille.

AFF on maailman suurin ilmansuodattimien valmistaja ja toimii 22:ssa eri maassa neljällä mantereella. AAF on osa Daikin Industries Ltd:tä, joka on puolestaan maailman johtava ilmanvaihtojärjestelmien toimittaja.

Voimakasta kasvua

Kausalan tehtaalla on lokakuisena torstaipäivänä rauhallista, mutta se ei kerro koko totuutta. Dinair on kasvanut viime vuosina voimakkaasti, ja sen ovat huomanneet myös työntekijät.

Dinairilla koneenkäyttäjänä 11 vuotta sitten aloittanut Jari Sainio on toinen tehtaan huoltomiehistä.

— Yhdentoista vuoden aikana neliöt ja henkilöstön määrä ovat moninkertaistuneet, Sainio sanoo.

Työtä tehdään kahdessa vuorossa, sesonkiaikoina kolmessa.

— Suurin sesonki on keväällä. Ilmanvaihtosuodattimet vaihdetaan yleensä kerran tai kaksi vuodessa, useimmiten keväällä. Kaupungeissa suodattimet vaihdetaan tyypillisesti sen jälkeen, kun kadut on puhdistettu, kertoo tehdaspäällikkö Veli-Pekka Martikainen.

Päätuote pussisuodatin

Kausalan tehtaalla on yksi selkeä päätuote: pussisuodatin. Pussisuodattimia käytetään ilmanvaihtolaitteistoissa, joita on esimerkiksi tehtaissa, marketeissa ja julkisissa tiloissa, kuten kouluissa ja päiväkodeissa.

Lisäksi tehtaalla valmistetaan pienempiä määriä paneelisuodattimia omakotitaloihin.

Pussisuodattimissa tarvittavaa kangasta ei valmisteta Suomessa, mutta muuten Dinairin käyttämät raaka-aineet tulevat pitkälti kotimaasta ja muualta Euroopasta.

— Käytämme paljon liimaa, joka on kotimaista. Pahvilaatikot tilataan Stora Ensolta Lahdesta, Veli-Pekka Martikainen mainitsee.

Tehtaan tuotanto menee lähes kokonaan kotimaan markkinoille.

— Emme kuitenkaan ole markkinajohtaja. Kilpailu alalla on kovaa ja kiristynyt viime vuosina, Martikainen sanoo.

Energiatehokkuus parantunut

Ympäristöasiat kiinnostavat nykyään asiakkaita. Martikaisen mukaan tietoisuus niistä lisääntyy koko ajan.

— Asiakkaat haluavat tuntea tuotteen elinkaaren.

Dinair pyrkii puolittamaan hiilijalanjälkensä vuoteen 2025 mennessä. Tehtaalla käytetään pelkästään uusiutuvaa sähköenergiaa, konekantaa on uusittu ja käytetyn teräksen kierrätysaste on korkea.

— Paremmat materiaalit saattavat olla kalliimpia, mutta pitkällä tähtäimellä ne säästävät myös asiakkaiden rahoja, jos energiaa kuluu vähemmän.

Koronakurimus takana päin

Dinairin käyrissäkin näkyy koronanotkahdus. Toisaalta Dinair on hyötynyt korona-aikana ja Venäjän hyökkäyssodan alkamisen jälkeen siitä, että raaka-aineet hankitaan läheltä ja tuotanto on Suomessa.

— Viime vuodet ovat olleet poikkeuksellisia, ja paikallisen tuotannon vahvuudet ovat korostuneet. Olemme saaneet pidettyä toimitusvarmuuden hyvänä ja toimitusajan lyhyenä, Veli-Pekka Martikainen kertoo.

Pahimmat koronavuodet vaikuttivat tuotantoon yllättävilläkin tavoilla.

— Esimerkiksi Helsinki-Vantaan lentokenttä hiljeni niin paljon, että siellä ilmanvaihtosuodattimien vaihtoväli piteni. Yhdessä vaiheessa huoltoyhtiöt eivät päässeet vaihtamaan suodattimia koronarajoitusten takia.

Ennätysvuosi

Nyt koronakurimus on kuitenkin takana päin. Maaliskuussa 2022 päättyneellä tilikaudella Dinair teki noin 13 miljoonan euron liikevaihdon ja 1,74 miljoonan euron voiton.

Vuosi 2022 oli Dinairin ennätysvuosi, ja ennakkotietojen perusteella vuodesta 2023 on tulossa vähintään yhtä hyvä.

Mikä on Dinairin menestyksen salaisuus?

Veli-Pekka Martikainen hymyilee ja toteaa, että sitä ei tietenkään kannata kertoa. Sitten hän vakavoituu ja listaa kasvun tekijöitä: laatu, toimitusvarmuus, hyvä myyntiorganisaatio, lyhyt toimitusaika.

— Myös henkilökunnasta pidetään huolta: meillä on käytössä lounas-, kulttuuri- ja liikuntaseteliedut. Kesällä käyttöön otettiin työsuhdepolkupyöräetu.

Martikaisen mukaan turvallisuuteen kiinnitetään erityistä huomiota, ja prosesseja on parannettu. Perehdytyksessä riskitilanteita käydään läpi konkreettisesti, jotta työntekijä osaisi toimia oikein tositilanteessa.

Facebook